onsdag 13 februari 2008

Min dag på stan...

Idag kom jag på den briljanta iden att ta alla ungarna och åka in till stan. Sagt och gjort. En i sulky, en på ståbräda och en i sjalen. Det var lite tungt. Men vädret var jättefint, och nån stans inom mig kändes det som om all ilska, ledsenhet och trötthet började ge vika lite grann. Det kanske bara är lite vår som behövs?

Nåväl,det var en trevlig dag, förutom att jag blev utskälld av en tant för att jag (helt stillsamt, jag lovar) åkte spårvagn med sulky och barn, och hör och häpna - hade fräckheten att kliva av när jag var framme!! Jag borde skämmas, eller hur!!
Jag fixade hjul till barnvagnen, köpte en alla-hjärtans-dagspresent till maken (mössa med Tottenhams logga på) i en Engelsk affär, där jag även köpte underbara salt n vineager-chips och Byggare Bob-muffinsmix (aka snoppmuffins, bildbevis kommer)

Sen åkte jag och mötte maken för att köpa bilbarnstolar åt töserna. Det var himlans intressant att studera de blivande föräldraparen som strosade runt på Babyproffsen, noga jämförandes livsnödvändiga prylar till lilla Tilde/Vilgot, tvingandes expiditerna att demonstrera alla finesser och funktioner på alla babysittrar i hela butiken, för att senare plocka ner den som fick bäst i test i senaste ViFöräldrar.
Jag känner mig som något av en hippie eller liknande när jag kommer dragandes på hela gänget, alla iförda könsneutrala eko.kläder, med lillen i bärsjal (även den eko) med en tygblöja om rumpan. Vi har typ inga "standardbabyprylar". Eller joo, vi har en Briovagn som jag har när jag handlar, men den är från 98, köpt för 200 på blocket. Vi har ingen sancenic luktfria blöjhink, vi har inget apdyrt myltifunktionellt skötbord, vi har ingen spjälsäng övht. Vi har ingen babybjörnsele eller spöketlaban-babygym. Vi har bara en sabla massa tygblöjor och bärsjalar. Och ungar dårå.

På tal om ungar: När jag gick mot Järntorget mötte jag två damer, som tittade beundrande på barnen. "Har du en på magen och en i vagnen" konstaterade en av damerna leende. Jag sa inget, utan log tillbaka och pekade med tummen på Johanna som gick precis bakom. "Men... har du tre...?" sa damen "Hur har det gått till...?"
Vad fan svarar man på det? Ska man säga nåt i stil med: Ja, ibland när två vuxna som tycker om varann och är gifta kramas länge i sängen...osv. eller vad säger man?

Jag skulle just börja förklara för damen hur barn kom till, när hon kom på vad hon sagt och förklarade att hon menade att det såg ut att vara så himla tätt mellan dem. Jag fick noga redogöra för barnens åldrar, sen fick jag godkänt och fick gå därifrån.

Anyway. Maken hämtade oss på Backaplan, och jag och barnen fick premiäråka nya bilen. Den är suverän!! Min nya kärlek!

Just det ja: Fick en Gaia&Ko skötväska av maken. Jag älskar honom! :-D

Inga kommentarer: