fredag 4 juli 2008

Vikten av bildning

När jag var liten släpade mina föräldrar mig kors och tvärs över både sverige och europa för att vi skulle "se saker", allt i allmänbildningens namn. Ty allmänbildning är viktigt. Jag skulle kunna rabbla upp en hel lista på mer eller mindre trista resmål jag besökt och "tittat på", men det känns faktiskt ganska ointressant. (jo, okej, en då. Detta berättade jag för min man i bilen igår, och han asgarvade så att han var rädd att han skulle köra av vägen: Vi har vid upprepade tillfällen åkt på utflykt till Trollhättan för att titta på - håll i er nu- en akvedukt!! Det är sant. Jag förstår inte riktigt hur det tänkte att jag skulle ha nytta av att ha sett något sådant - för såvitt jag vet är ingen av dem särskilt intresserade av ingengörskonst - och jag tror inte att min bildning hade skadats av att få se den på kort. När vi läste latin och pratade om romersk byggnadskonst visade Latin-Anders bilder på några stora romerska akvedukter byggda för mer än 2000 år sen - men inte ens då kände jag att dessa resor givit mig något.)

Iallafall. Jag har insett att bildning är viktigt. Till exempel: Hur kan folk inte fatta "virka din egen yoghurt"-konceptet?? Det är jättestörigt, jag har varit med om det flera gånger på senaste. Alla fattar väl vad som menas? Åtminstone borde de göra det. Så till alla obildade: Läs Marian Keyes "Under täcket", kapitlet: "Ser mitt bas-chakra stort ut i denna?"
Genast.

2 kommentarer:

Vendela sa...

Folk har varken fantasi eller bildning.

Ingrid sa...

Jag veeet...
Jag tycker att alla borde veta hur direktdemokratin i Antika Grekland fungerade, att alla fria män gick ner till Forum Romanum och röstade med handuppräckning... *fniss*
Som ett exempel.