fredag 9 september 2011

Dahl (till moster Anna - och er andra) + efterrätt

2 dl gröna linser
2 gula lökar
3 klyftor vitlök
1 tomat
50g färsk ingefära
2 msk rapsolja
2 tsk hel spiskummin (funkar med malen också, då tar jag lite mindre)
2 gröna chili
8 dl vatten 2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 näve färsk koriander (kan uteslutas, men helst inte)

Skal och skiva lök. Tärna tomat. Skala och grovriv ingefäran.
Fräs lök o vitlök i olja. Tillsätt tomat o ingefära och låt fräsa med 2-3 min. Tillsätt spiskummin och 2 hela chili och fräs 1 minut till. tillsätt linser och vatten, salt och peppar. Låt koka i 30 min. hacka koriander över.

Servera med basmatiris och ev raita.


Efterrätt:
Mangolassi
till 2 pers:

200g mango
2 dl naturell soja.yoghurt
2 dl kallt vatten

Mixa. Drick. Mums.
(Man kan givetvis använda vanlig yoghurt också, om man tycker att komjölk är bra människoföda. Det tycker inte jag.)

2 kommentarer:

Anna sa...

Tackar för receptet! Har redan läst den boken. Bra och intressant, men noll recept ju... Jag efterlyser mer recept på bönor också! :) Har en del med kikärter och linser, vill käka bönor med!

Anna sa...

förresten, kan man använda röda linser ist? :)