tisdag 25 mars 2008

Idag: Tisdag

Det är tisdag idag, och äntligen är påsken slut. Nog för att det var trevligt och så, men dels åt jag sjukt mycket godis, och dels har maken varit förkyld, så vi har inte riktigt kommit oss för att göra så mycket mer än de obligatoriska släktbesöken. Men idag är tjejerna på dagis, maken är på jobbet och nu har det dessutom slutat snöa. Lägenheten ser ut som ... katastrof och tvättberget är enormt. Tvättmaskinen är trasig och husets tvättstuga är stängd över helger och högtider, för det har styrelsen bestämt. Det är mest gamla som bor här, som vill ha det som man alltid har haft det, att söndagen är vilodag och på långfredagen skall man sitta hemma och vara ledsen över Jesus, men tyvärr så kissar barnen i sängen även på självaste påskafton, och jag måste tvätta! "De" menar på att ljudet från tvättstugan stör på helgen när folk vill vara lediga, men:
A: Jag har lägenheten som ligger precis över tvättstugan, och jag hör bara centrifugen om jag har fönstren vidöppna, tvättstugans fönster är vidöppna, och jag verkligen koncentrerar mig på att lyssna.
B: I det nya moderna samhället med krav på tillgänglighet och dygnet-runt-service av alla det slag, så har söndagen till viss del tappat sin status som nationell vilodag. Folk jobbar då med, och är istället kanske lediga på tisdagen. Eller torsdagen. Alltså borde man få tvätta såväl på söndag som på tisdag.
C: För var detta ett renodlat pensionärsområde, och kanske en och annan frånskild. (Men inte många, gudbevars). Nu flyttar här in barnfamiljer på löpande band, med många barn dessutom. Barn Smutsar Ner. Man Måste Tvätta. Ofta. Fatta.

Hoppas att min nya tvättmaskin kommer snart. Den har massor av finesser, men mer om detta senare. L surar när mamma bloggar.

2 kommentarer:

Anna sa...

Hata pensionärer!

Ingrid sa...

Ja! Framför allt Vän Av Ordning, som bor i vår trapp. Du aaanar inte hur mycket problem vi hade med Vän Av Ordning när du var i chile... Eller, jo, är du uppdaterad på min o Tuomos blogg, så vet du kanske *suck*