söndag 16 mars 2008

Recension 1

Jag lovade ju recensioner av böckerna jag skulle läsa. Vi börjar med...:

Övervintring av Kate Moses.

Boken handlar om Sylvia Plaths sista tid i livet. Om hur hon bröt upp med den otrogna och självgoda grisen Ted Hughes, hur hon lämnade sitt lanthus och flyttade in till London med de två små barnen, där hon försökte skapa en bra tillvaro för dem. Det är inte lätt att vara ensam med småbarn, och det blir inte lättare av att man, som Sylvia, bor i London i början av 60-talet, mitt i smällkalla vintern, utan vare sig tvättmaskin eller telefon. När sen båda barnen blir sjuka blir det rätt jobbigt, och när man själv däckar i maginfluensa blir det alldeles outhärdligt. Samtidigt som ens ex, den store Författaren , gör sin älskarnna med barn, istället för att hjälpa till att handla mat och tvätta nerspydda lakan.

Jag hade aldrig kommit på tanken att läsa boken om inte Linda Skugge hade skrivit om den, men den var såå himla bra och jag är glad att jag läste den. Marsch pannkaka till biblioteket nu och låna den gott folk!
Jag är helsåld, och ska i veckan åka och hämta filmen om Sylvia, och har lånat två av hennes böcker. Ska bli mycket spännande.

Inga kommentarer: