torsdag 17 mars 2011

Matlagningsskolan

Hej på er flickor och pojkar och välkomna till den första lektionen i vegetarisk matlagning.

Nu skall jag lära er mina bästa recept och tips och tricks.

Jag tror att vi börjar superenkelt, med ett snabbt och gott pastarecept taget ur tidningen allt om mat:

Auberginpasta
4 pers

*2 auberginer

*1 tsk + ½ tsk salt

*1 gul lök

*2 vitlöksklyftor

*2 msk olivolja

*1 pkt krossade tomater m chilismak (500g)

*200g fetaost

Skiva auberginerna i 1 cm tjocka skivor. Salta med 1 tsk salt, det drar ut överflödig vätska. Låt ligga på hushållspapper i ca 15 min.

Skala och finhacka lök och vitlök, fräs i olja i ca 3 min. Häll över krossade tomater och ½ tsk salt. Låt puttra utan lock i ca 5 min.

Torka av auberginskivorna m papper och lägg dem i tomatsåsen. Vill man ha mindre bitar delar man dem såklart, själv vill jag ha "fjärdedelar". Låt puttra under lock i 10 min. Smula över fetaosten.

Servera med pasta och sallad.

Busenkelt va?


Ett annat tips:
Ha alltid ägg och vita bönor på burk hemma. När det känns för jobbigt att laga mat, så kan man alltid göra ägg och bönor. Den ambitiöse råsteker potatis till. Vill man inte det kan man låta sig inspireras av det brittiska köket och servera bönorna och ägget på rostat bröd. Nyttighetsivraren severar kanske en skivad tomat till. Det är lätt att variera, och går busfort.

Ha det bra så länge!

Kram/I

Inga kommentarer: